Urednik sajta i administrator fejsbuk strane Muzeja žrtava genocida moraju da reaguju na deo ovog intervjua kada naš sagovornik kaže:
„Nakon višegodišnjeg istraživanja istorijskih izvora stručnjaci Vojnog arhiva predstavili su bazu koja sadrži podatke o svim državljanima Kraljevine Srbije stradalim između 1914. i 1918. godine. I umesto očekivanih oko 1.250.000 ili tome broju približno stradalih, došli smo do saznanja da je tokom Prvog svetskog rata ubijeno ukupno njih 322.778. Naravno, taj broj nije konačan, ali je za pretpostaviti da u narednim godinama i decenijama neće biti znatnije uvećan na osnovu rezultata novih naučnih istraživanja.
“ Naša dopuna glasi: „Reč je o rezultatima koji su dobijeni u procesu istraživanja isključivo u arhivskoj građi Vojnog arhiva. To znači da se istraživanja moraju da nastave prvenstveno u manjim arhivima pa će broj stradalih biti znatno veći!“
Kako objašnjavate fenomen mita i s njim povezane sklonosti mitu u svetu i kod nas?
Kao fenomen mit je star bezmalo koliko i ljudska vrsta. Stremeći tome da proniknu u najveće tajne života, prirode, sopstvenog okruženja, pojava, nepoznanica, izazova i opasnosti koji su ih okruživali naši drevni preci pokušavali su da razrešenja brojnih sudbinskih zagonetki pronađu i u magijskom, religijskom ili mitskom.
Mit, sa jedne strane, nastaje usled manjka znanja i veština koji su neophodni kako bi se došlo do istinitog i trajnog odgovora na važna pitanja koja život stavlja pred nas.
Istovremeno, i neretko, mit nastaje i kao posledica potrebe da se identifikuje, definiše, opiše, rastumači, osnaži, okuraži, obodri, proslavi, tuguje, oplače, od zaborava sačuva događaj ili ličnost koji u dužem vremenskom okviru zaokupljaju pažnju pripadnika jednog naroda, verske, društvene ili neke druge zajednice.
Mit je kroz istoriju imao svoju jasnu i snažnu funkciju koja je protekom vremena postepeno slabila da bi danas, u razdoblju karakterisanom snažnim napretkom prosvete, nauke, kulture i umetnosti, postepeno postao prvorazredno dragocen segment pojedinačnog i zajedničkog, nacionalnog, verskog i društvenog identitetskog, istorijskog, kulturološkog religijskog, jezičkog, tradicijskog i drugog pojavnog oblika kulturnog nasleđa.
Mitovi su karakteristični za sve narode, kulture i epohe. Pitanje odnosa prema mitu meandriralo je tokom brojnih prohujalih vekova te se kretalo u opsegu između apsolutnog poštovanja mita kao nečega u čiju istinitost nikako ne bi trebalo sumnjati pa sve do savremenog doba kada je neophodno uspostaviti jasnu distinkciju između konkretne istorijske u odnosu na mitsku stvarnost.
Srbi su mitovima posvećeni u istoj onoj meri u kojoj su to (bili) i drugi evropski narodi. Postojali su, naravno, i periodi kada su legende, mitovi i narodna tradicija imali veoma važnu i nadasve pozitivnu ulogu, ali i onih kada je interesovanje za njih postepeno slabilo ili čak i zamiralo, a sve usled ubrzanog napretka u oblasti prosvete, nauke, kulture i umetnosti.
Na koji način, ako uopšte mogu, naučna istina i emotivna vezanost za mitove mogu da koegzistiraju umesto da se stalno sukobljavaju?
Kao profesionalni istoričar i istraživač, čvrstog sam stava da nauka i mitologija nikako ne mogu, niti bi smele da budu u bilo kakvom obliku konfrontacije. Naprotiv!
U pitanju su dve realnosti, istorijska (činjenična) i mitska (imaginarna), koje bezmalo potpuno paralelno koegzistiraju.
One su se tokom prethodnih milenijuma i vekova na najlepši mogući način preplitale, a povremeno i nadopunjavale, jer tamo gde bi bili prestajalo ono što je činjenično, dakle istorijsko i stvarno, nastupalo bi ono mitsko, legendarno i tradicijsko (izmaštano i imaginarno).
Dakle, mitologija, legende i narodna tradicija predstavljaju izuzetno dragocen segment našeg nacionalnog kulturnog i identitetskog nasleđa koje, pre svega, treba dobro poznavati, praktikovati i ljubomorno čuvati za naraštaje koji tek treba da se rode.
No, sa druge strane, trebalo bi da pravimo jasnu razliku između mita (mitologije) i mitomanije. Iako su ti pojmovi koji samo naizgled sadrže isto ili veoma slično značenje u pitanju su dve međusobno potpuno suprotstavljene pojave.
I dok su mitovi, legende i narodna tradicija važan deo našeg identiteta i nasleđa, dotle je mitomanija potpuno pervertirani i veoma štetan oblik uspostavljanja nekakve mitske tradicije koji je zasnovan na brutalnom ataku na istorijsku istinu i izvornu nacionalnu istorijsku, kulturološku, versku, jezičku, identitetsku i mitsku tradiciju.
Dakle, mitomanija počiva na potpunim i veoma štetnim neistinama koje samo na izgled pružaju privid mitskog, legendarnog i/ili tradicijskog. Ta štetna pojava ima potencijal da pojedinca, neku grupu ili značajan deo društva povede na istorijsku, ideološku, identitetsku i svaku drugu stranputicu koja vodi u pravi egzistencijalni ponor.
Primera takvih posledica bivalo je nedavno i u našem neposrednom okruženju.
Setimo se samo tokom čitavog niza godina sprovođenog državnog projekta na teritoriji nama susedne (Severne) Makedonije koji se zasnivao na potpuno mitomanskoj ideji po kojoj su savremeni Makedonci neposredni potomci svojih antičkih imenjaka.
Nakon što je taj štetni i po izvorni makedonski identitet pogubni projekat bio suspendovan, iza njega su ostale poražavajuće i potpuno katastrofalne posledice u savremenom makedonskom društvu koje pokazuje sve karakteristike potpune zbunjenosti i opšte konfuzije.
Nešto slično, mada ne i identično, odigrava se pred našim očima i na području Bosne i Hercegovine i dela Srbije (projekat uspostavljanja bošnjačke nacije), odnosno Crne Gore (formiranje crnogorskog naroda).
Istinski verujem da smo mi Srbi dovoljno zreli, odgovorni i u svom istorijskom identitetu utemeljen narod te da nećemo pokleknuti pod sve jačim naletima mitomanije koja je prisutna i u našem društvu.
Kako objašnjavate sukobe istoričara i pseudoistoričara tokom druge polovine XIX stoleća i istoričara i šarlatana s kraja XX i početka XXI veka – da li postoje sličnosti ili se značajno razlikuju?
Nisam ni malo siguran da se, po tom pitanju, može govoriti o nekakvom ,,sukobu“ između nauke i pseudonauke, odnosno nauke i njene potpune suprotnosti.
Pored ostalog, stručnjaci svih naučnih disciplina imaju obavezu da se jasno i rezolutno suprotstave paranauci, pseudonauci ili onome što je naš narod odavno lepo nazvao – šarlatanstvu.
To su upravo činili svi srpski istoričari još od razdoblja kada se kod nas, tokom XIX veka, javila kritička naučna istoriografija.
Svaka nauka, pa tako i istoriografija, zahteva temeljno i obimno znanje, kao i čitav niz veština. Takođe, naučna metodologija istoriografije veoma je složena. Dakle, uprkos sveopštem utisku da se istorijom može svako baviti, to nikako nije tako.
Ukoliko bismo samo makar na kratko prihvatili takvu opasnu tezu skliznuli bismo u šarlatanstvo koje nam ,,svedoči“ o tome da su, primerice, Srbi najstariji narod na svetu, da su se naši preci sukobljavali sa vojskama kineskih careva i egipatskih faraona i mnogo toga drugog čime smo svakodnevno ,,bombardovani“ od strane samozvanih stručnjaka, a što je sasvim očito sa one strane razuma i istorijskih činjenica.
Takođe, ako bismo se svi svime bavili ne bi nam bili potrebni školovani znalci. Drugim rečima, ne bi nam bili potrebni lekari, već bismo po isceljenje išli kod vračara, kuće nam ne bi gradile arhitekte, a mostove građevinski inženjeri, domovinu nam ne bi branili školovani oficiri i uvežbani vojnici … i da ne nabrajam dalje.
Pojedinac ili društvo koje do te mere obesmisli znanje i veštine osuđeno je na neumitnu, sigurnu, dugu i veoma bolnu propast.
Na sreću, mi se ne nalazimo na tom putu mada su i u našem društvu primetne pojave šarlatanstva kada su u pitanju društveno-humanističke nauke, a posebno istoriografija.
Konačno, svako od nas ima pravo, ali i odgovornost da se opredeli između (istorijske) istine i laži.
Izbor je veoma jednostavan i lak, zar ne?
Naučna istina i emotivna vezanost za mit socijalističke Jugoslavije o broju stradalih u jasenovačkom kompleksu logora smrti. Kako do razrešenja sukoba između nauke i predanja?
Sećanje na brojne nevine žrtve našeg naroda, pre svega, zahteva odgovoran i isključivo na činjenicama zasnovan stav i svest. Tu nema mesta emocijama, stereotipima i mržnji.
Osnovno je pitanje da li smo spremni da odbacimo dominantno matematičko, političko i ideološko sećanje i da damo novi zamajac i intenziviramo mukotrpan proces interdisciplinarnih naučnih istraživanja koji će rezultirati sveobuhvatnim, temeljnim, objektivnim i celovitim podacima.
Dozvolite mi da na ovom mestu ukažem na jedan sličan veoma tragičan primer iz naše prošlosti koji se odnosi na masovno stradanje pripadnika naših oružanih snaga i civila tokom Prvog svetskog rata.
Iako je decenijama u našoj javnosti opstojavao broj od oko 1.250.000 državljana Kraljevine Srbije stradalih tokom Prvog svetskog rata, i mada su istoričari čija je uža oblast naučnog istraživanja upravo to ratno razdoblje uporno ponavljali da je taj broj višestruko preuveličan, pre svega par dana javnosti su saopšteni rezultati višegodišnjih naučnih istraživanja koje su sproveli stručnjaci Vojnog arhiva pri našem Ministarstvu odbrane.
Nakon višegodišnjeg istraživanja istorijskih izvora stručnjaci Vojnog arhiva predstavili su bazu koja sadrži podatke o svim državljanima Kraljevine Srbije stradalim između 1914. i 1918. godine.
I umesto očekivanih oko 1.250.000 ili tome broju približno stradalih, došli smo do saznanja da je tokom Prvog svetskog rata ubijeno ukupno njih 322.778. Naravno, taj broj nije konačan, ali je za pretpostaviti da u narednim godinama i decenijama neće biti znatnije uvećan na osnovu rezultata novih naučnih istraživanja.
U našoj javnosti je ovaj podatak izazvao opštu nevericu. Postavlja se pitanje kako je to moguće? Otkuda broj od oko 1.250.000 stradalih u Prvom svetskom ratu ukoliko on nije tačan? Ko je za to odgovoran?
Dakle, mišljenja sam da treba nastaviti i intenzivirati naučna istraživanja u vezi sa ukupnim brojem civilnih i vojnih žrtava Drugog svetskog rata na teritoriji Kraljevine Jugoslavije i da pred istoričare nikako ne treba postavljati nekakav poželjni broj.
Trebalo bi stručnjacima u oblasti istoriografije i srodnih naučnih disciplina konačno omogućiti da neometano obavljaju istraživanja kako bismo u razumnom vremenskom roku došli do relevantnih podataka zasnovanih isključivo na činjenicama, kao što je to slučaj sa podacima o ukupnom broju civilnih i vojnih žrtava na tlu Kraljevine Srbije kojima tek sada konačno raspolažemo.
Kao neko čiji je pradeda bio stradali srpski ratnik koji počiva na Zejtinliku kod Soluna u Grčkoj, kao potomak dede koji je poginuo u borbama za oslobođenje Beograda u Drugom svetskom ratu, kao neko ko je zajedno sa svojim ocem učestvovao u tragičnim ratnim sukobima koji su se na jugoslovenskim prostorima odvijali između 1991. i 1999. godine (,,ratovi za jugoslovensko nasleđe“), nadam se i sa pravom očekujem da se u našem društvu stvori atmosfera koja će konačno omogućiti da svi zajedno dođemo do ukupnog broja stradalih u razdoblju od 1941. do 1945. godine.
To je najmanje što možemo učiniti ukoliko istinski želimo da očuvamo dostojanstveno sećanje na veliki broj nevino postradalih u tom svetskom ratu.
I na kraju, parafrazirajući mudre reči našeg svetog patrijarha Pavla koji je u više navrata ponavljao: ,,Budimo ljudi iako smo Srbi“, učinimo da naše sećanje bude isključivo i samo iskreno, ljudsko, dostojanstveno, i da nikako ne preraste u nešto čime bismo manipulisali i na taj način negirali i obesmišljavali veliku žrtvu našeg naroda podnetu u prethodnom stoleću.